Arveprins Knud

Arveprins Knud
Manden der har inspireret vores gruppe ;)

torsdag den 7. april 2011

Gruppearbejde IIS

- Gruppearbejde
 På baggrund af casen, skulle vi lave en problemformulering. Derefter definerer, beskrive og diskutere begreberne og elementerne samt anvende dem i en analyse af casen.

Problemformulering: Hvordan kan vi som pædagoger, hjælpe børn med sociale problemer, og hvilke krav har børnene på at få hjælp?

Analyse af casen
Vi er blevet enige om, at Marie har det godt og trives i børnehaven, hvor Halime modsat har det svært, med en voldelig far og det kan mærkes i børnehaven, da hun ikke trives med de andre børn. Her gøres det tydeligt, at Marie er inkluderet i børnegruppen da hun stortrives, hvorimod Halime er ekskluderet, da hun ikke har en god kontakt til de andre børn. Der er lighed mellem pigerne i den forstand, at de begge er piger på 3 år, og begge har gået i børnehaven i 3mdr. Uligheden er eksempelvis forskellen på boligforholdene, hvor Maries familie bor 3 i et større byhus og Halimes familie bor 6 i en lejlighed. Ud fra vores erfaring og hvad vi har læst, er det normal kultur for indvandrere, at de bor samlet med de ældste børn, som oftest først flytter hjemmefra, når de skal giftes. Familiens størrelse er også en ulighed mellem pigerne. Marie er enebarn og skal derfor ikke dele med nogen, hvor Halime har 3 ældre søskende. Hvordan forældrene begår sig overfor børnene er endnu en ulighed; Halime har været udsat for vold, og der skrives ikke i casen, at Marie har oplevet noget lignende. En anden ulighed er forældrenes rolle på arbejdsmarkedet. Maries forældre har begge en videregående uddannelse og arbejder som socialrådgiver og læge, hvor Halimes mor er i arbejdsprøvning og faderen går i behandling mod depression og tvangstanker. Fattigdom, opvækst og livsvilkår bliver tydeliggjort mellem linjerne.
Den sociale arv kommer til udtryk i og med, at Maries forældre er uddannede i Danmark og har en forholdsvis høj status indenfor arbejdsmarkedet, hvor hun ligeledes har stor trivsel i børnehaven. Halimes forældre har ingen uddannelse, som er brugbar i landet, og forældrenes status er derfor forværret. Moderen er i arbejdsprøvning og faderen har nogle psykiske problemer. Dette kan have haft en negativ virkning på Halime, der ikke trives med de andre børn, og derfor kan hun være et eksempel på negativ social arv / et risikobarn (hvis forældrene har massive sociale problemer).
I § 7 i dagtilbudsloven, skrives der at ”børn i dagtilbud skal have et fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø som fremmer deres trivsel, sundhed, udvikling og læring.” Stk. 2, ”dagtilbuddet skal i samarbejde med forældrene, give børnene omsorg og understøtte det enkelte barns alsidige udvikling og selvværd, som bidrager til at børnene får en god og tryg opvækst..” Stk. 3, ”dagtilbuddet skal fremme børns læring og udvikling af kompetencer gennem oplevelser, leg og pædagogisk tilrettelagte aktiviteter, der giver børn mulighed for fordybelse, udforskning og erfaring…”
- Her gøres det tydeligt, at dagtilbuddet har et ansvar om, at sørge for at børnene har det godt og trives, både i hjemmet og i dagtilbuddet.

 Lovmæssige vilkår og rammer: § 7 i dagtilbudsloven
 Kulturopfattelse: Opfattes ud fra ens eget synspunkt på den andens kultur.
 Fattigdom, opvækst og vilkår: Fattigdom kan defineres som absolut og relativ, i forhold til casen er Halimes familie under kategorien relativ fattigdom.
 Lighed/ulighed: Der er som beskrevet i casen både ligheder og uligheder på piger fra forskellige kulture.
 Inklusion og eksklusion: Marie er inkluderet, Halime er ekskluderet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar