Arveprins Knud

Arveprins Knud
Manden der har inspireret vores gruppe ;)

tirsdag den 17. maj 2011

Identitet og dannelsesfællesskaber

Identitet og dannelsesfællesskaber

Hvilken betydning har køn, alder, social baggrund og etiske værdier for pædagogens faglige identitet?

- I det feltarbejde vi var ude i, mødte vi en kvindelig middelalderen pædagogmedhjælper som var uddannet politibetjent – man kunne tydeligt se forskel på hvordan de anden etniske drenges adfærd var overfor det unge personale og politibetjenten. Drengene havde mere respekt for den unge mandlige medhjælper end med den unge kvindelige medhjælper, men det kunne tydeligt ses

at politibetjenten var den, som de unge respekterede mest.

Etiske værdier:

- støtte og hjælpe de enkelte drenge til at opnå eller genvinde evnen til at deltage aktivt og ligeværdigt i hverdagslivet, de sociale fællesskaber og i samfundslivet samt

- at etablere social retfærdighed i samfundet ved at bidrage med deres ekspertise i samfundsdebatten.

Hvilke livsbetingelser har jeres målgruppe og hvilken betydning har dette for deres identitet og udvikling?

- Vores målgruppe har den livsbetingelse at de har en religion de skal følge, samtidig med at de også skal bidrage til det danske samfundskrav. De anden etiske drenge skal yde en ekstra indsats for at blive accepteret i vores samfund – denne ekstra ydelse kan påvirke deres identitet og udvikling ved at de ikke kan finde ro i sig selv.

Hvad er tilbuddets grundlag, indhold og mål med deres pædagogiske indsats i forhold til målgruppen?

- Dagtilbudsloven. Et frivilligt tilbud til unge mellem 13-20 år – mål at komme i klubben, så de undgå at komme ud i problemer bl.a. gadekriminalitet – indhold – form for frihed under ansvar.

o Hvad har målgruppen brug for af støtte? Og hvad skal pædagogen udvikle?

- De har brug for at blive guidet på vej til videre uddannelse/arbejde til det danske samfund. Brug for omsorg og støtte.

- Pædagogen skal udvikle tryghed, fællesskaber, venskaber.

Hvordan oplever målgruppen de tilbud de er tilknyttet?

- Vores målgruppe i ungdomsklubben var rigtig glad for at kunne komme der og møde andre etniske samt danske. De fik her mulighed for at spille computer, eller andre spil med hinanden. Herved kunne de udvikle fællesskaber og venskaber, som gjorde det vigtigt for dem at møde op til klubaftenerne.

o Hvad siger og oplever målgruppen? – hvad siger og oplever pædagogerne?

- Målgruppen er glad for tilbuddet

- Pædagogerne oplever glade og udadvendte drenge, der får mod på tilværelsen i et dansk samfund.

Beskriv hvordan og i hvilken grad at målgruppen indgår i de 4 typer af arenaer for praktisk deltagelse/praksisfællesskaber?

- Tilhørsfællesskaber: Sociale kompetencer. De anden etniske drenge indgår i det fællesskab der er i denne ungdomsklub.

- Arbejdsfællesskab: De kan arbejde sammen om de opgaver de bliver stillet.

- Værdifællesskab: Flere forskellige kulturer.

- Medborgerfællesskab: De har rettigheder og pligter i denne ungdomsklub som skal overholdes.

o Hvilken betydning har praksisfællesskaberne for målgruppens dannelse?

- Man bliver påvirket for alle de arenaer man indgår i.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar